Saps què és un algoritme?

Tots hem sentit parlar (i parlem) dels algoritmes¹. Sobretot de com l’algoritme de Google modifica el lloc de la nostra web en una cerca. Però sabem què és un algoritme?

La viquipèdia diu que “és un conjunt finit d’instruccions o passos que serveixen per a executar una tasca o resoldre un problema”. Per tant, fem servir algoritmes quan seguim unes instruccions per posar en marxa un aparell, quan seguim una partitura per tocar música, fins i tot quan cuinem a partir d’una recepta.

El nom prové d’un matemàtic persa del segle IX, Abu Abdallah Muammad ibn Mūsā al-Kwārizmī, més conegut com al-Kwarizmi,  que va escriure el Compendi de càlcul per reintegració i comparació, considerat el primer en proposar solucions sistemàtiques als problemes d’àlgebra, o sigui, que conté  els primers algorismes. Del nom del matemàtic, al-Kwarizmi, se’n va popularitzar el terme “algorisme” per les instruccions per resoldre problemes,  i del títol del seu llibre, de la paraula al-jabr², en va sortir àlgebra.

Així doncs, repetim, un algoritme és un grup d’instruccions que comencen i acaben i al final de l’execució de les quals hem resolt una qüestió, un problema. I que podem fer servir sempre que tinguem el mateix problema (o vulguem tocar la mateixa peça o cuinar el mateix plat).

Els ordinadors són màquines algorítmiques, que llegeixen algoritmes codificats en un determinat llenguatge, els programes. Per tant, per tal que un ordinador executi una determinada tasca d’una determinada manera primer s’ha de crear l’algoritme: concretar l’inici i l’objectiu i final i quines són les passes intermèdies per arribar-hi. I llavors traslladar-ho a un llenguatge que l’ordinador sigui capaç de decodificar.

Bé, ara anem al tema de l’algoritme de Google.

L’algoritme de Google és el conjunt d’instruccions que fa servir el cercador per tal d’oferir els resultats a la qüestió preguntada. La intenció de Google és oferir els resultats que més interessin a cada usuari (més enllà del que en diuen “continguts patrocinats”). Vol donar resposta a la pregunta que fas, no oferir-te milions de pàgines web. Per això, Google no proposa els mateixos resultats a tothom: sap qui ets perquè sovint t’has registrat a l’ordinador via gmail, geolocalitza els resultats i no te’n dóna de llunyans, té en compte l’historial de cerques i clics… i d’aquí aprèn què interessa més a l’usuari.

Els programes informàtics de cerca són algoritmes que busquen pistes per oferir-te els resultats més rellevants. Per a cada recerca hi ha milers o milions de pàgines web amb informació útil. Els algoritmes contenen fórmules i processos informàtics que converteixen les preguntes en respostes. Actualment, els algoritmes de Google es basen en més de 200 senyals úniques o “pistes” que permeten endevinar el que realment podries estar buscant. Aquests senyals inclouen, entre altres, els termes dels llocs web, l’actualitat del contingut, la teva regió i el PageRank.

Google actualitza el seu algoritme unes 500 vegades l’any (el que equival a un canvi cada 17,5 hores). De vegades són petits ajustos que passen desapercebuts. D’altres, grans transformacions que poden donar la volta als resultats. En qualsevol cas, totes les seves actualitzacions afecten el teu lloc web d’alguna manera.

A l’optimització que Google va fer el 21 d’abril, el principal canvi va ser ampliar els senyals de rànquing perquè els llocs optimitzats per a mòbils es posicionin millor. Afecta els resultats de cerca en tots els idiomes i s’aplica a pàgines concretes. S’espera que aquesta optimització suposi un impacte significatiu però paulatí.

Com resoldre les conseqüències d’aquest canvi d’algoritme? Aquí és on entra el treball de SEO, la millor manera de continuar estant ben situat a Google. I sobretot és imprescindible mantenir-se al dia. Perquè si coneixes en tot moment els moviments del cercador, pots treure’n profit de la situació el més aviat possible i reposicionar el teu lloc web de forma fàcil.

.

.

Marisol López

Gràcies al Josep Ignasi Bonet per les puntualitzacions i correccions.

.

.

¹com bé apunta Josep Ignasi Bonet, i corrobora Termcat, també es pot dir algorisme. Ambdues opcions són igualment correctes.

²el títol del llibre en àrab és al-Kitāb al-mukhtaṣar fī ḥisāb al-ŷabr wa-l-muqābala.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s