Les xarxes socials i els llibres
Les xarxes socials estan permetent crear noves interaccions entre els autors i els lectors, alhora que creen grans possibilitats per augmentar la visibilitat de les novetats editorials. YouTube, Twitter, Facebook, Instragram, Tumblr, els blogs o altres iniciatives originals a la xarxa són algunes de les eines que es comencen a explorar.
A la web hi trobem escriptors, lectors, crítics, editors… Però és la comunitat virtual de booktubers la que ha aconseguit la més gran capacitat prescriptora i són l’última tendència, especialment entre els joves. Els booktubers fan crítiques de llibres, alhora que comparteixen amb els seus seguidors costums, filies i fòbies relacionades amb els llibres.
La lectura dels llibres digitals està cada cop més estesa i les xarxes de biblioteques estan incorporant el préstec digital. Internet permet tot tipus d’accions per fomentar la lectura i facilita compartir les experiències dels lectors. És per això que Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, va crear a principis d’any un club de lectura A Year of Books a Facebook que ja compta amb gairebé quatre-cents mil seguidors.
Les empreses editorials estan fent esforços per augmentar l’impacte publicitari de les seves novetats editorials a la xarxa. Una de les eines que estan a la seva disposició són els booktrailers. La qualitat i l’originalitat del trailer ha de despertar la curiositat del possible lector. Llegiríeu aquests llibres?
Underground de Haruki Murakami
Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage de Haruki Murakami
One More Thing de B.J. Novak
Recentment Twitter i l’editorial Hachette s’han associat per promoure per vídeo la feina de diversos autors durant aquest mes d’abril a través de la pàgina web www.whereiwrite.tv. Els vídeos seran tuitejats pels autors, els seus editors i per Twitter amb el hashtag #WhereIWrite.
Instagram també pot ser un mitjà per promocionar llibres. La polonesa Empik ha creat el compte @storygram_empik i el hashtag #Storygram, per oferir extractes dels nous capítols de llibres recentment editats per tal d’arribar a nou públic i fomentar que es comparteixin aquests continguts.
Altres narratives digitals a la xarxa
No només podem trobar novel·les en suport físic o en suport digital convencional, sinó que també estan apareixent a la xarxa maneres alternatives de mostrar-nos narracions. Serial Chicken va ser la primera novel·la espanyola a Twitter, escrita per Jordi Cervera durant la celebració de la Setmana Negra de Barcelona.
Twitter i els seus 140 caràcters han esdevingut un mitjà ideal per la micropoesia i els haikus amb els hashtags #haiku i #micropoetry. Si us agraden algun dels comptes que podeu trobar dedicats als haikus hi ha webs que permeten crear el Tweet Book de qualsevol compte, d’igual manera que amb l’empresa catalana Tiny Books podeu editar un llibre a partir de les converses de WhatsApp.
Les marques comercials estan trobant en les noves narratives digitals la manera de crear campanyes innovadores i incrementar la seva presència a la xarxa de manera original i moderna. Aquest seria el cas per exemple de The Vanishing Game, una novel·la en Tumblr de 17.000 paraules, creada per l’escriptor William Boyd com a part d’una campanya de la marca automovilistica Land Rover. Mentre que el món del còmic i la interactivitat ha arribat fins i tot a inspirar campanyes comercials, com aquesta de Peugeot: The Hybrid Graphic Novel. Un altre projecte recent és Wild Beasts, la novel·la interactiva en gif de l’artista francès Mattis Dovier i el grup de música britànic Wild Beast amb suport de l’empresa de whisky Jameson.
L’experimentació en la narrativa digital està donant lloc a experiències en la frontera entre el llibre, l’audiovisual o el periodisme digital. El projecte guanyador del Digital Book Award de 2015 We are hungry és una obra de ficció multimèdia que inclou fotografies, audio i il·lustracions conjuntament amb estadístiques i altres dades reals, que es pot simplement llegir o experimentar una nova manera d’entendre la narrativa digital.
Stephen Fry va proposar fa pocs mesos el projecte de narrativa digital House Your Fry. A digital storytelling for everyone en aliança amb Penguin. A partir de material de Stephen Fry posat a disposició dels participants, aquests podien crear material nou en el format digital que volguessin com ara vídeo, apps, videojocs, etc… El projecte ha resultat una manera original d’experimentar amb noves formes de narrar històries.
House Your Fry
Map Your Fry. Projecte seleccionat pel jurat
Les tecnologies digitals permeten aproximar-se als lectors de maneres diferents a través de múltiples eines. Les editorials i els autors han de seguir explorant les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies per intentar captar l’interès dels possibles lectors, allà on hi siguin i a través dels canals de comunicació disponibles.
Un exemple de campanya de promoció editorial molt original la va protagonitzar l’últim llibre de James Patterson, Private Vegas. Durant un dia va posar a disposició dels fans 1.000 exemplars digitals del llibre que s’autodestruirien en 24 hores a la web Selfdestructing Books.
Però els llibres primer s’han d’escriure. Els escriptors han de trobar la inspiració i posar sobre paper (o digitalment) les seves històries. Amb l’app Write or die (escriu o mor) els escriptors vocacionals (i també alguns de ben coneguts) estan obligats a escriure sense parar si no volen patir conseqüències catastròfiques, perquè la feina s’esborra si les muses no els visiten i mantenen les pàgines en blanc. Algun dia podran arribar a escriure els robots? Per ara, només són capaços de transcriure llibres com el robot industrial copista de la Biblia de robotlab…
I si cal anar fins a on sigui per captar lectors, s’hi va. Durant l’últim any podem trobar casos de promoció de la lectura en el transport públic, com la campanya de Vodafone al Metro de Madrid a través de la App Vodafone L2 on posava a disposició dels usuaris la descàrrega d’un llibre al mes gratuïtament. Mentre que el Metro de Pekín va permetre descarregar-se gratuïtament llibres electrònics de clàssics de la literatura xinesa que van canviant cada dos mesos mitjançant codis QR, campanya similar a la també es va realitzar en el metro de Moscou.
Imma Garcia