Internet ha canviat el panorama audiovisual. Ja ho va fer amb la música, està en procés amb els llibres i l’audiovisual està tot just situant-se.

.

La fibra òptica ens permet veure sèries que mai ens haguessin arribat per ones hertzianes i la forma de consumir audiovisual està canviant a marxes forçades degut a les possibilitats que ens proporciona la tecnologia. L’espectador s’està tornant més i més exigent, i cada vegada hi ha més tipus d’espectadors amb gustos més diferents.

La televisió ja no es unidireccional. L’espectador passiu que espera simplement veure un contingut lineal, està perdent pes específic. Cada vegada hi ha més espectadors que busquen ser engrescats, que se’ls ofereixin formes de participació o maneres de continuar vivint una història fora del capítol. I aixó és un component que els productors i guionistes han de tenir molt en compte.

El fotograma guanyador, fet per Jorge Noriega, de Perú

La sèrie danesa The Reward demostra com a vegades amb molt poc pots fer feliç als espectadors. Sun Creature Studio, la productora, va voler fomentar la creativitat dels espectadors i els hi van proposar que dibuixessin un fotograma de la sèrie animada. D’entre totes les propostes que van rebre i que van anar penjant a la web, el dibuix més ben valorat per xarxes socials va ser l’escollit per aparèixer al capítol. Aquest tipus d’accions poden afectar poc a un espectador mig, però creen un extra d’involucració per als seguidors. Aquesta sèrie ha estat galardonada en els festivals transmèdia més importants i va ser una de les campanyes més rellevants a Kickstarted. Durant el Serielizados Fest es podrà veure el primer episodi¹, el joc i el còmic de la sèrie.

Però no tota la innovació ha de ser la d’aplicar fòrmules transmèdia a una sèrie. Cada projecte té unes necessitats i no es pot crear un motlle que serveixi per a tots. Una altra exemple que es veurà al Movistar SerielizadosFest és la sèrie de por Haunting Melissa². La innovació aquí no ve per crear un còmic o un joc, o fer dibuixar als espectadors, sinó que ve en la forma de connectar amb la sèrie. El capítol t’escull a tu i no al revés. Tu t’apuntes a seguir aquesta sèrie, però no pots triar quan veuràs el pròxim capítol. La sèrie decidirà quan te’l pots descarregar, i potser reps una trucada per explicar-te coses de la trama. Una sèrie de por que juga amb la nostra connexió amb els mòbils. Podem discutir si el mitjà és el missatge, però a Haunting Melissa les formes ho són tot.

Estem vivint un canvi de paradigma, on la tecnologia ens està permetent crear una connexió entre creadors i espectadors diferents. I la televisió està perdent l’hegemonia serièfila. Cada vegada més sèries es llencen al mar d’internet per explorar nous formats i explotar les possibilitats que ofereixen les xarxes socials. Dos casos interessants de casa nostra són les websèries Nico&Sunset, rodada íntegrament amb un smartphone, i Les Coses Grans ³.

Així doncs, la situació actual és positiva en el sentit que la varietat d’audiovisual, sobretot de sèries de televisió, mai havia estat tan gran (ni l’accés a elles tan fàcil). Però sembla que la indústria audiovisual no es pot basar simplement en l’internet com a font de finançament, perquè els casos d’èxit són petits si es compara amb l’antic model. Tot i això, el canvi ja ha passat i no es pot mirar pel retrovisor enyorant el passat.

Només ens queda prémer l’accelerador i encertar la bona direcció.

Víctor Sala

¹ aquest episodi es passarà a les 20h del dissabte 18 d’abril

² divendres 17 a les 21h

³ taula rodona divendres a les 22.30h sobre els reptes que suposa fer websèries amb Roger Coma (creador de Les Coses Grans), Oriol Vila i Raquel Salvador (creadors de Nico&Sunset) i moderada pel guionista Marc Crehuet (creador de la sèrie Pop Ràpid)

Tots aquests actes tindran lloc a l’Arts Santa Mònica.

_______________________________________________________________

El Movistar SerielizadosFest tindrà lloc del 16 al 18 d’abril a l’Arts Santa Mònica. Consulta la programació sencera aquí.

%d bloggers like this: