MuseumNext: alguns projectes digitals de museus per descobrir

#Museumnext 2014: Ser valents, prendre riscos

CCCBLab. Clara Bofill.  2/7/2014

Després de voltar per diverses ciutats europees –Edimburg, Barcelona, Amsterdam…–, aquest any MuseumNext, el congrés europeu sobre tecnologia i innovació als museus, ha tornat a NewcastleGateshead, la ciutat on es va iniciar ara en fa sis. L’objectiu de les conferències, els tallers i les activitats que s’organitzen és intercanviar idees, presentar projectes i metodologies per proporcionar una visió clara de com la innovació i la tecnologia estan donant forma als museus i al sector cultural. «Be brave, take risks» ha estat el lema d’aquesta edició, en què s’anima els museus a ser valents, prendre riscos i passar a ser autènticament digitals.

ELS MUSEUS ENCARA NO SÓN AUTÈNTICAMENT DIGITALS?


Amb el retorn del congrés a Newcastle, ha estat inevitable fer, en certa manera, una mirada cap enrere. De fet, ja fa gairebé dues dècades que els museus s’han introduït a Internet, però el canvi real encara no ha arribat. En general les pàgines web dels museus no són substancialment diferents de les que començaven a aparèixer fa gairebé vint anys, sense dubte amb un disseny renovat, però, en la seva estructura, ofereixen en general els mateixos serveis bàsics. I és que els museus continuen invertint poc, en part per manca de finançament, però també prioritzant poc i reflexionant poc sobre els seus esforços digitals.

Així, doncs, què hauria de fer avui dia una institució per ser autènticament digital? Què significa ser digital? Koven J. Smith (Kinetic Museums) iniciava així la primera de les conferències de MuseumNext 2014. De fet, les institucions van pel bon camí: escriuen blogs, aconsegueixen fans al Facebook, afegeixen Ipads a les exposicions, dediquen departaments a la qüestió digital, etc. Però, segons J. Smith, no n’hi ha prou. Els museus necessiten ser autènticament digitals per assegurar la seva importància en un futur on cada cop hi haurà menys distància entre la gent digital i la que es podria considerar no digital.

(…)

ELS PREMIS MUSEUMNEXT A LA INNOVACIÓ

Aquest any MuseumNext va més enllà i, per primera vegada, guardona els quatre millors projectes entre els presentats al congrés que han utilitzat la tecnologia d’una manera transformadora. Els projectes guardonats han estat els següents:

  • Museo Nazionale del Cinema: El Museo Nazionale del Cinema de Torí va rebre una de les mencions pel projecte «Making of» de crowdfunding que ha permès restaurar la pel·lícula L’Udienza, de Marco Ferreri.
  • Gemeentemuseum Den Haag – Wonderkamers: El Gemeentemuseum Den Haag també va rebre una menció pel projecte Wonderkamers. El projecte consisteix en una instal·lació de pantalles interactives que ofereixen una introducció increïblement fresca i entretinguda sobre les belles arts, les arts decoratives, l’arquitectura i la moda. L’última tecnologia en exposicions és utilitzada per portar les arts visuals a la vida a través d’un joc d’ordinador que situa el visitant individual al centre. Un dels objectius del museu és interessar el públic per l’art modern clàssic i contemporani de manera innovadora i lúdica.
  • EYE Film Museum – EYE Walk project: L’EYE Film Museum també va ser guardonat amb una menció pel projecte EYEWalk, un senzill i divertit recorregut vídeo per als nens. Aquest vídeo està pensat per a tauletes tàctils per guiar els nens dins del museu sense la necessitat dels pares. Aquesta experiència de realitat virtual immersiva al museu com a eina educativa és tecnològicament simple i segurament un dels projectes més enginyosos que s’han presentat.
  • Imperial War Museums – Computer Club: El premi MuseumNext a la innovació ha estat per al «Computer Club» dels Imperial War Museums. Una iniciativa fresca i pedagògica per al personal dels museus que té com a objectiu desenvolupar la consciència i les competències digitals dins de les cinc seus dels Imperial War Museums. Les sessions són informals i lúdiques, i cobreixen temes com el Twitter, el Facebook, la Xbox i el control per gestos, la creació de pel·lícules en un iPad, etc. Carolyn Royston va presentar el Computer Club i va parlar de la idea de fomentar la confiança en les tecnologies i crear entusiasme entre els col·legues de tots els departaments. De fet, la idea que la qüestió digital no hauria de limitar-se a un departament va sorgir durant el congrés diverses vegades. Tothom hauria de saber com utilitzar l’ordinador, estar interessat en què passa en el Twitter, en com funciona el Facebook i sobretot prendre consciència de la importància de l’entorn digital per al futur dels museus. La participació comença i necessita començar des de dins de la institució.

ALTRES PROJECTES INTERESSANTS PRESENTATS A MUSEUMNEXT NEWCASTLEGATESHEAD

La majoria de sessions de MuseumNext es duen a terme en paral·lel, així que els exemples citats són només una selecció dels que van ser presentats al congrés. Aquest són alguns altres projectes interessants:

  • Adidas Archive. Adidas presenta per primera vegada la història i el patrimoni de la marca lliurement en una plataforma en línia interactiva. Des de la seva fundació, el 2009, l’equip de l’Arxiu Adidas ha treballat per preservar la història de l’empresa, i també comunicar a un públic més ampli els continguts de la col·lecció. L’Arxiu Adidas està disponible en línia, incorpora aspectes de personalització de l’exposició i també de connectivitat, i ofereix la possibilitat de compartir l’experiència a les xarxes socials.
  • Palazzo Madama. Carlotta Margarone va presentar l’inspirador projecte de crowdfunding del Palazzo Madama de Torí. Amb l’objectiu de salvar 42 peces de porcellana de Meissen, el Palazzo Madama va organitzar una campanya de crowdfunding per aconseguir 80.000 €, però van arribar a 96.200 € en dos mesos! El Palazzo és un petit museu (14 funcionaris i 150.000 visitants cada any). La iniciativa va tenir èxit precisament pel caràcter d’esdeveniment únic; probablement no funcionaria si es demanés als ciutadans que hi fessin donacions constantment.
  • Andrew Nugée, d’Imagineear, va compartir un case study sobre la realització d’una guia multimèdia per als pacients de l’hospital de Chelsea and Westminster Health Charity de Londres. Amb la idea de l’art teràpia, Imagineear va començar a treballar amb la col·lecció de l’hospital d’aproximadament mil obres d’art el 2012 per produir una guia multimèdia per als pacients, els visitants i el públic en general de l’hospital.
  • ScanLAB & Science Museum. Will Trossell i Dan Evans van presentar el seu enorme projecte d’escanejar en 3D les Shipping Galleries al Science Museum abans del seu desmantellament el 2012. Un total de 276 escàners es van fer de l’espai i de les exposicions per crear un model digital de dos mil milions de punts mesurats precisament. Aquesta rèplica digital s’ha utilitzat per crear una visita virtual dels espais de la galeria amb el comissari David Rooney, que proporciona una narració detallada sobre les exposicions i els artefactes clau de la galeria. La propera etapa de treball està actualment en marxa per llançar-ne una versió en línia, navegable i perquè el públic hi pugui interactuar. Tot i que encara no estan segurs de què faran amb les enormes quantitats de dades que s’han recollit durant l’anàlisi, els resultats fan pensar en les possibilitats que hi haurà quan aquesta tecnologia sigui més assequible i a l’abast dels museus i les seves col·leccions en un futur pròxim.
  • LACMA Lab. Amy Heibel va oferir una fantàstica visió de com es poden crear projectes innovadors facilitant la tecnologia als artistes. La tasca del LACMA Lab és donar suport material i l’espai necessari perquè els artistes puguin experimentar i desenvolupar nous prototips i projectes.


(…)

Llegeix l’article sencer aquí.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s