L’art dels mems: secret per utilitzar-los, eines per crear-los

Benvinguts a la classe de mimètica. Una dolça introducció a com fer empipar a polítics i famosos, incomodar a mares i pares i criticar la nostra societat a partir de l’art del mem. Un art a l’abast de tots amb el nostre mòbil, PC o tauleta.

Parlarem dels usos d’aquest art (per què us poden ser útils) en la classe teòrica i, per últim, us donarem uns quants trucs per crear-los en la classe pràctica. Ah! I un bonus track pels serièfils!

Fa poc vam publicar un article anomenat El mem com a forma d’expressió, en el qual donàvem una visió teòrica d’aquest tipus de manifestació artística. En aquell article parlàvem de perquè hauríem de concebre el mem com a art i sobre els límits de l’humor en els continguts digitals.

Partim del fet que convivim diàriament amb els mems. De fet, tal com molts ens passa amb les frases de l’”APM?!”, ha arribat un punt que ens comuniquem a partir d’ells. Ja sigui acabant les frases amb un “y lo sabes” o responent un ‘whatsapp’ a la nostra parella amb la imatge de la novia paranoica quan ens diu que ha quedat amb una “amiga”.


Quines són les característiques
d’un mem?

1. Acostuma a ser simple, compleix la regla de “menys és més”

2. La tipografia per excel·lència és la lletra Impact

3. L’encanta el cutrisme (fins el punt de fer servir de vegades la Comic Sans)

4. És d’estricta actualitat

5. És viral

6. L’autor n’és el creador, però no el propietari

7. L’ha d’entendre fins i tot la teva mare

CLASSE TEÒRICA: 

“Per què em poden ser útils els mems?”

.mem. m. Expressió artística de caire divertit que neix a la xarxa amb l’objectiu de ser compartit pels usuaris composada per una imatge i un text.

O com ens agrada més definir-ho…

Imatge visual, gamberra, viral i amb ganes de donar canya!

Memejacking (màrqueting amb mems)

Si bé fa un moment dèiem que ens expressem a partir de memes, nosaltres, com a marca, haurem d’emprar el mateix llenguatge que el nostre públic. Podem fer servir els mems per diversos motius:

1. En primer lloc, els mems acostumen a tenir un impacte positiu per a la majoria d’usuaris a les xarxes socials. Publicar algun mem de manera esporàdica causa simpatia als nostres followers.

2. Ens crida més l’atenció una imatge de caire distès que no pas un simple anunci convencional. Això ens pot crear una millor percepció de la marca (més moderna, rejovenida, divertida, … ).

3. La naturalesa dels mems és ser virals a les xarxes. Trobar el mem adequat, en el moment adequat i acompanyar-lo d’un dels hastags del moment pot atraure tràfic a les xarxes socials i, de facto, al nostre web.

4. A més, tal com veurem a continuació, els mems són molt fàcils de crear.

5. Igual que existeix el ‘memejacking’, també podem trobar l’eventjacking, que és aprofitar esdeveniments o tendències de l’estricta actualitat per generar contingut a la xarxa. Podem fer servir ambdues tècniques per generar una major quantitat d’impactes.

Un bon exemple és l’espot televisiu de World of Warcraft, en què Blizzard Entertainment juga amb la imatge de Chuck Norris després que s’hagi popularitzat com a meme. Des de fa uns anys, sota el paraigües de “Chuck Norris facts”, els usuaris s’han dedicat a atribuir a l’actor virtuositats relacionades amb la seva força (aquí en podeu trobar un recull). És per això, que Blizzard va veure en el mem una oportunitat de connectar amb un públic internauta.

Al loro! Això no vol dir que tot el nostre públic es comuniqui via mems! Hem d’evitar fer-ne un ús exagerat i no forçar-los. Els mems han de ser divertits i cal que se situïn en un context distès. Si se’n fa un sobreús, pot provocar un efecte contraproductiu.

 


Classe pràctica: com fer un mem
Internet està ple de recursos per crear mems. Nosaltres hem escollit tres formes: una aplicació, una pàgina web i Photoshop.

Meme Generator – App

Podeu considerar aquesta aplicació com el kit de supervivència bàsic per qualsevol “meme expert”. És intuïtiva i ràpida i ideal per crear mems i penjar-los a l’instant a les xarxes socials. Consta d’una base de dades amb diversos mems coneguts que podràs personalitzar amb el text que més t’agradi.

El pase de diapositivas requiere JavaScript.

Imatges extretes de Google Play / Traducció pròpia

Pocafeina.cat

Si sou a casa i disposeu d’una mica més de temps, podeu fer servir el generador de mems de Pocafeina.cat, un portal en català que disposa de gifs, mems i molt més!

El pase de diapositivas requiere JavaScript.


Photoshop
Com crear la tipologia predilecte del mem like a sir.

Pels que us declareu ‘meme experts’, potser tard o d’hora haureu de recórrer a una eina professional com Photoshop. I us podeu trobar que el text no es distingeix del fons. Keep calm, que tenim la solució.

La tipologia mare del mem és IMPACT, amb el contorn marcat. Això no és coincidència, ja que és la manera més fàcil d’assegurar que es pugui llegir. Per fer-ho, haureu de seleccionar la tipologia esmentada i fer el recorregut següent:

Clicar la capa de text – Filtres – Traçat – Clicar “exterior” – Augmentar la mida del contorn

El pase de diapositivas requiere JavaScript.

BONUS TRACK: TV SHOW TIME

Una vegada ja us vam parlar d’aquesta pàgina / aplicació a Per quin capítol vaig? Aplicacions i plataformes socials per devorar sèries. TV Show és una plataforma que serveix per trackejar per quin capítol vas de les teves sèries preferides i consta d’un calendari perquè, com a bon serièfil/a puguis administrar el teu temps sense haver-te de saltar cap reunió.

Aquesta mateixa aplicació també et permet comentar capítols amb altres usuaris i, per fer-ho té una base de dades de mems i, el que és més interessant, et permet fer els teus propis mems a partir de frames de sèries.

El pase de diapositivas requiere JavaScript.

Ei, però a falta de tot això …

Paint, el vell amic en qui pots confiar…

Marta Izquierdo

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.