Selfie-mania artística

Sou d’aquella gent que omple l’Instagram de selfies? I quan aneu a un museu i mireu quadres trobeu semblances amb coneguts i famosos entre els personatges que surten a les pintures? Doncs seguiu llegint perquè aquest article us encantarà!

La sensació de les últimes setmanes a la xarxa té a veure amb les obres dels grans clàssics de l’art i la nostra moderna afició als selfies. Ens referim a la nova funcionalitat de l’app del Google Arts & Culture (Android i iOS) que et permet buscar el teu doble entre les obres d’art que es troben en més 1.200 museus de 70 països del món.  Només cal que l’usuari de l’app es faci una fotografia amb la càmera del mòbil, o sigui, un selfie, i el potent algoritme de reconeixement facial de Google cerca una cara similar entre les obres creades segles o dècades enrrere.

Google empra el reconeixement facial per generar una empremta digital biomètrica de les característiques facials de l’usuari i les compara amb les obres que es troben a la base de dades de l’app. La companyia assegura que no utilitzarà les dades biomètriques del selfie ni emmagatzemarà la fotografia més enllà del temps necessari per trobar una obra a joc. Malgrat això, molts usuaris no veuen clar la protecció d’aquestes dades privades, com expliquen en el Washington Post. També s’ha generat una certa polèmica racial, doncs les possibilitats per un usuari de raça diferent a la blanca de trobar una obra amb la que comparar-se són ben reduïdes, demostrant que el relat de la història de l’art està molt lligat a la societat occidental i que malgrat els esforços de Google per incloure museus i col·leccions d’altres regions del món, bona part dels retrats i obres referenciades a la app corresponen a una sola raça en concret.

Malgrat tot, una febre de parelles de selfies artístics s’ha estès per la xarxa i l’app es troba entre les més descarregades. Fins i tot molts famosos americans han buscat els seus dobles! Mireu, mireu… Però aquesta moda viral té un precedent recent: la cerca del teu doppelgänger artístic, paraula alemanya que significa “doble fantasmagòric d’una persona viva”, que es va estendre per la xarxa l’estiu passat després de que varies persones trobessin en museus el seu doble artístic i es fessin selfies amb ells. El que ha fet ara Google ha estat simplificar i facilitar el sistema, no cal anar visitant tots els museus del món!

Aquesta funcionalitat està disponible en alguns Estats dels EEUU des de fa unes setmanes i des de fa uns dies a Austràlia, Nova Zelanda, Canadà, Índia i Singapur. Per ara no arriba a Europa ni a alguns Estats americans, on les lleis de protecció i privacitat de dades són molt més estrictes. Esperem amb ganes que arribi aquesta actualització algun dia als nostres mòbils, si acaba arribant…, i puguem trobar el nostre doppelgänger!!!

El museu de selfies

Themuseumofselfies-art-itsnicethat-2

The Museum of Selfies és un museu interactiu que obrirà les portes el proper mes d’abril a Los Angeles per explorar el fenomen cultural dels selfies, que tenen el seu origen en un període tan llunyà com fa 40.000 anys. O és que creieu que els selfies (és a dir, la representació d’un mateix o autoretrats) és un invent d’influencers tipus Paris Hilton o Kim Kardashian amb l’aparició dels smartphones i instragram? Si creueu l’Atlàntic ja sabeu per on passar-vos a fer una visita…o bé seguiu el seu instagram, com no!!!

Són els selfies una forma d’art?

És la forma preferida d’expressió dels millennials una forma d’art en sí mateix? Tal i com pretén mostrar el Museum of Selfies els humans han tingut la compulsió de crear imatges d’un mateix i compartir-les amb la resta des de fa temps. El canvi tecnològic que han suposat els smartphones ha permès popularitzar, facilitar i expandir la creació d’autoretrats i convertint-los en una forta eina d’autoexpressió.

L’any passat la prestigiosa galeria d’art contemporani londinenca Saatchi va organitzar la mostra From Selfie to Self-Expression, que explorava la història de l’autorretrat dels últims 5 sigles, mostrant clàssics com Rembrant o Van Gogh i  obres de creadors contemporanis com Rafael Lozano-Hemmer o Cindy Sherman, compartint espai amb selfies icònics de l’era digital. Paral·lelament va organitzar la competició internacional #SaatchiSelfie per premiar el component creatiu dels selfies.

selfie-2

La necessitat compulsiva de fer-se un selfie

En una exposició sobre selfies és més que evident que els visitants deuen sentir una necessitat gairebé compulsiva per fer-se un selfie. Però aquesta experiència encara no està gaire ben vista en els museus convencionals, on més d’un intrèpid fan de la immortalització de totes les seves experiències diàries veu sovint les seves intencions anul·lades pels vigilants de la sala que addueixen diverses raons (copyright, espai i organització de la mostra, sistemes de conservació, etc…) o bé acaba aconseguint el seu selfie de manera furtiva i ràpida. Tot i això, cada vegada hi ha més museus que faciliten o afavoreixen la moda del selfie!

Els fans del “postureo” i els selfies comencen a trobar espais i experiències artístiques que semblen creats expressament per fomentar els selfies a través de veritables delícies visuals, com ara les instal·lacions artístiques plenes de miralls i llums de Yayoi Kusama Infinity Rooms que han triomfat a Instagram, els espais artístics  pop-up 29 rooms  i Color Factory plens d’habitacions interactives curades per alguns dels millors artistes visuals del moment, o l’itinerant Museum of ice cream, ple d’experiències colorístiques que són el somni de qualsevol instagramer!

29

instagram @29 Rooms 

i2

instagram #Infinity Room

Resultat d'imatges de ice cream museum

instagram #Museum of ice cream

Aquest és el regne d’instagram, sens dubte! Milers i milers de persones viuen les mateixes sensacions i les expressen a través de les seves captures d’instants per la posteritat. Si observeu els diferents hashtags que us hem suggerit us adonareu que moltes vegades els selfies resultants són molt i molt similars!

Per demostrar que hi ha una pila de clixés i postures similars el fotògraf i cineasta Oliver Kmia ha compartit recentment un vídeo on recopila un bon grapat d’imatges de viatgers a la xarxa social davant de monuments emblemàtics i meravelloses localitzacions. Tothom creu que les seves fotografies són molt originals, però la realitat és ben diferent…

Un cop vist tot això, heu fet una ullada al vostre compte de instagram? Us ha inspirat per afegir nous selfies? És el moment de fomentar la vostra creativitat artística!

Imma Garcia

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s