Descobrir l’art en digital

Les xarxes socials i les aplicacions mòbils poden ajudar a augmentar la difusió de l’art, facilitar un acostament senzill i ràpid a informacions sobre els artistes, les seves obres i les col·leccions dels museus d’art. Molts museus empren eines com instagram, facebook, twitter i les seves pròpies pàgines web per difondre les seves activitats, interaccionar amb els usuaris i fomentar la implicació del públic. A més a més alguns han desenvolupat aplicacions que faciliten una aproximació ràpida, profunda i efectiva a les seves col·leccions o a exposicions concretes. A banda trobem alguns projectes globals digitals que neixen amb la intenció de facilitar un accés ràpid al coneixement de l’art. Us en parlem tot seguit.

Descobrir art a l’abast del vostre smartphone

Són molts els museus, centres expositius i conjunts patrimonials que han creat aplicacions mòbils que permeten experimentar les seves col·leccions o exposicions temporals durant la visita d’una manera diferent o bé aprofundir en certes obres i temàtiques amb una gran qualitat d’imatge, immersió acurada en detalls i molta informació. Reconeixeu de quins museus són les imatges? (cliqueu sobre la imatge per trobar la resposta!)

Multimedia guide app for Richard Hamilton exhibition Resultat d'imatges de sfmoma app Resultat d'imatges de My Visit to the Louvre,  Museu Nacional, Barcelona (CA): captura de pantalla

Resultat d'imatges de el prado second canvasResultat d'imatges de miradas cruzadas thyssen

 Smartify

Et trobes davant d’una obra d’art desconeguda i et preguntes: quin és el seu títol? qui és l’artista? quan es va crear i en quin context? Doncs ja no cal que busquis més cartellets aclaridors  i pots posar la mà a la butxaca i consultar el teu smartphone.

 

La nova app Smartify, un identificador d’art de realitat augmentada gratuït disponible per iOS  i Android, ja ha estat adoptat per més de 30 museus i galeries d’art de tot el món, entre els quals podem trobar alguns dels més importants del món, com el Metropolitan de Nova York, l’Ermitage de Sant Petersburg o la National Gallery de Londres. Només cal obrir l’app i alinear l’obra dins del marc de càmera que apareix i la informació sobre la pintura o l’estàtua es mostra en el telèfon. És un sistema ben senzill que permet una ràpida identificació d’obres d’art a la manera de la popular app Shazam per identificar música. Una nova manera de crear experiències no intrusives en els museus  per ajudar a construir noves audiències.

 

 

Google Arts & Culture

Google Arts Institute és una de les eines més valuoses per explorar i descobrir molta informació sobre el món de l’art i la cultura. A través de la seva web i la seva app disponible per iOS i android podem descobrir les col·leccions de més de mil museus i fins i tot fer -hi una visita en VR amb vídeos en 360º,  explorar diferents temes, moments històrics, formats, colors, artistes i moviments artístics, etc… Una font inesgotable de coneixement a l’abast del teu mòbil!

Google ha anunciat recentment que ha estat treballant amb més de 180 socis de tot el món per tal de crear una nova secció d’art contemporani, on es poden explorar diferents col·leccions, artistes, articles editorials i obtenir resposta a les típiques preguntes que el públic es fa quan afronta l’art d’avui en dia. Feu una ullada aquí!

Nosaltres hi hem estat bussejant una bona estona i hem pogut trobar des d’un article editorial com Explicant Art Contemporani amb Emojis  a vídeos de VR com els que va presentar Zada Zahid als Serpentine Gallery. Us animeu a descobrir més coses?

Art creat per les noves realitats alternatives

L’aparició d’internet, les xarxes socials i els smartphones han facilitat la difusió de les obres d’art, han apropat el públic al món de l’art i creat noves maneres de gaudir l’obra dels artistes. Ens trobem en un moment en que l’aparició d’unes noves tecnologies que estan en plena eclosió com la realitat augmentada i la realitat virtual faciliten l’aparició de noves possibilitats d’expressió artística. Tot just ens trobem amb els primers pasos d’uns nous formats artístics.

Jeff Koon x Snapchat

La xarxa social preferida pels més joves intenta aportar contingut amb valor addicional a través de campanyes diferencials. Ens ha cridat l’atenció un projecte especial que intenta apropar l’art als seus usuaris gràcies a la realitat augmentada.

Snapchat fa temps que està apostant per la realitat augmentada a través dels seus filtres i bitmojis i ha anat un pas més enllà convertint en filtres algunes peces creades per l’artista Jeff Koons. Algunes de les obres més icòniques de l’artista són accessibles per snap pels usuaris en localitzacions concretes en diferents punts icònics del planeta com el Central Park de Nova York, els Jardins de les Tulleries de Paris, el Hyde Park de Londres o l’Opera House de Sydney (podeu veure les diferents localitzacions a art.snapchat.com). Els usuaris poden fer fotos d’ells mateixos amb algunes escultures icòniques de Koons com ara “Balloon Dog”, “Rabbit” o “Play-Doh”. Aquesta és una instal·lació virtual d’art pionera que pot iniciar un nou camí d’escultures geolocalitzades per tot el món si Snapchat segueix apostant per l’art i fa efectiva la seva crida a la web per nous artistes interessats en la proposta.

La col·laboració de Snapchat amb una vaca sagrada com Koons ha estat molt comentada per  la comunitat artística i fins i tot contestada amb vandalisme virtual.  L’artista Sebastian Errazuriz  i el seu estudi Cross Lab varen dissenyar en menys de 24 hores una versió en AR grafitejada de l’obra de Koons “Balloon Dog” i la va fer accessible a través de la seva pròpia app ARNYC tot col·locant-la en la mateixa geolocalització de l’original en el Central Park neoyorquí.

L’acció es qüestiona el paper que ocuparan en un futur les grans corporacions dins de l’espai públic virtual. Ens adrecem cap un món on la realitat augmentada esdevindrà l’espai d’experimentació i interacció en el dia a dia dels usuaris. És per això que es corre el risc que les grans corporacions tecnològiques al darrera de les xarxes socials que estan esdevenint la porta d’entrada a l’ús generalitzat d’aquesta tecnologia, generin continguts dissenyats per controlar o manipular subconscientment els usuaris. Una acció vandàlica que mostra una lluita entre artistes i corporacions per l’espai invisible que està a punt de cobrar protagonisme en les nostres vides i que permet parar-nos un moment en la voràgine de l’eclosió de les tecnologies de VR/AR per reflexionar tots plegats com serà aquesta propera invasió.

Facebook AR Art

Durant la passada conferència anual per desenvolupadors de Facebook F8 Mark Zuckerberg va presentar la primera obra d’art per realitat augmentada comissionada per Facebook. El gegant de les xarxes socials va contactar amb la pintora Heather Day per proposar-li la creació d’una instal·lació artística que utilitzés les funcionalitats de Facebook Camera (AR Studio). El resultat després d’una estreta col·laboració amb els enginyers de l’empresa, que la mateixa artista ha descrit en el seu blog, ha estat una obra d’art geolocalitzada en els quarters generals de Facebook a Silicon Valley que només es pot veure a través de la realitat augmentada. Estem davant de l’inici d’un nou format per les grans col·leccions d’art emprant la realitat augmentada? És aquest el futur de les obres que decoren les grans seus corporatives i els edificis d’oficines? El temps en ho dirà…

From Life

La realitat virtual és molt més que els habituals videojocs, curtmetratges, documentals o videoclips que estem acostumats a veure. Des de fa un parell d’anys és cada cop més habitual la presència de peces de VR en museus, centres d’art o espais patrimonials. Aquestes obres acostumen a ser recreacions d’espais que permeten la immersió i reviure un determinat període alhora que ofereixen informació addicional com a complement de l’exposició visitada (n’és un exemple proper la premiada recreació d’Ullastret) o fins i tot poden ser obres que conformin en sí l’exposició com hem vist en la recent exposició Bjök Digital al CCCB, on els pioners i experimentals videoclips de Börk en VR esdevenien una part significativa de la mostra. Però és possible que la VR esdevingui el suport en que es creïn noves obres d’art plàstic?

From Life és la propera exposició de la Royal Academy of Arts de Londres, que obrirà les portes el 11 de desembre de 2017 en el marc de les celebracions del 250è aniversari de la institució. Aquesta mostra especial explorarà la pràctica artística des de la tradició del Renaixement a la seva evolució fins a l’actualitat i les noves possibilitats que la tecnologia obre en la manera de visualitzar i crear obres d’art. La mostra inclourà obres de VR a través de la seva col·laboració amb el Google Arts and Culture.

L’eina de Google Tilt Brush permet pintar en l’espai en 3D en VR. El programa Tilt Brush Artist in Residence ha permès a varis artistes, pintors, il·lustradors i dissenyadors treballar durant alguns mesos en col·laboració amb els enginyers de Google per desenvolupar i expandir les possibilitats de l’eina i entendre el potencial d’aquesta nova forma de creació artística. Un d’aquests artistes és Jonathan Yeo, que presentarà a l’exposició de la Royal Academy of Arts uns retrats en VR creats en estreta col·laboració amb els equips de Tilt Brush, HTC Vive i l’empresa òptica Otoy.

Precisament HTC Vive, responsable probablement d’un dels visors de VR de major qualitat gràfica en el mercat, ha presentat a principis de novembre el seu programa Vive Arts per donar suport als creadors i institucions en la creació de nous continguts artístics a través de la VR. Entre les seves primeres col·laboracions es troben l’exposició From Life de la Royal Academy i l’exposició tot just inaugurada a la Tate Modern Modigliani. Per primera vegada la Tate inclourà una instal·lació de VR on es recrearà la vida, l’art i el món que envoltava Modigliani a principis del segle XX a Paris.

Aquests són uns quants exemples de fins a quin punt la VR i AR es poden anar convertint en una nova forma d’expressió artística que entraran a formar part i conviure amb tota classe d’obres d’art en museus, col·leccions i espais patrimonials. Si les grans corporacions rera les xarxes socials i les empreses tecnològiques aposten per aquesta nova funcionalitat artística anem preparant-nos perquè a partir d’ara viurem un nou acostament digital a l’art en les nostres vides.

Imma Garcia

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s